Joshua Opoku Agyeman دارای یک خودروی دست دوم با ناوگانی از وسایل نقلیه بازسازی شده در آکرا، غنا است.
Agyeman به صورت آنلاین اتومبیل های قدیمی و دست دوم را در ایالات متحده جستجو می کند که آنها را می خرد و دوباره می فروشد.
او گفت: “من غنایی های زیادی دارم که با آنها در آمریکا کار می کنم.” «و هنگامی که مذاکره به پایان رسید، به هر یک از شرکای خود در هر مکانی در ایالات متحده که محموله های من را برای من انجام می دهند، اطلاع می دهم. و سپس، کانتینر به اینجا ارسال می شود.
سالانه بیش از 100000 خودرو به غنا وارد می شود که بیشتر از ایالات متحده است. و 90 درصد از خودروهای موجود در جاده های غنا خودروهای دست دوم وارداتی هستند. بسیاری از آنها یا نجات می یابند یا از تصادف به دست می آیند. بسیاری از آنها بیش از یک دهه قدمت دارند.
در همان زمان، مصرف کنندگان آمریکایی در حال خرید وسایل نقلیه الکتریکی هستند – آنها به کشور کمک می کنند تا اهداف آب و هوایی خود را برآورده کند و مالکان جدید ممکن است واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی باشند. و در حالی که بسیاری از اتومبیل های قدیمی آنها که در جاده های آفریقا قرار می گیرند، حمل و نقل حیاتی را در کشورهای فقیر فراهم می کنند، اغلب آلاینده و ناایمن هستند.
Kwesi Koranteng یک ناظر در تعمیرگاه در نمایندگی Agyeman است.
“[The] اکثر مردم اینجا در غنا توانایی خرید خودروهای جدید را ندارند، بنابراین تقاضا برای خودروهای دست دوم در حال افزایش است. و بنابراین، هنگامی که خودروهای دست دوم داخل هستند، ما کارهای بدنه را انجام می دهیم، کولرها را تعمیر می کنیم، و خدمات دیگری را نیز انجام می دهیم.
این خودروهای قدیمی ممکن است فاقد کیسه هوا یا ترمزهای ضد قفل و سایر ویژگیهای ایمنی باشند که رانندگان در ایالات متحده آن را بدیهی میدانند.
مروارید آدوسو گیاسی از اداره ملی ایمنی راه غنا گفت که تلاش ها برای جلوگیری از واردات خودروهای بیش از حد قدیمی نتایج کمی داشته است.
او گفت: «چیزی که مردم متوجه نمی شوند این است که هر موتور قدیمی در این خودروهای وارداتی و زهوار، یک بمب ساعتی بالقوه است. “قیمت مقرون به صرفه هرگز نباید از ارزشی که برای زندگی خود قائل هستیم، بیشتر باشد.”
بسیاری از وسایل نقلیه قدیمی یک کوکتل سمی از آلاینده های هوا را آزاد می کنند. دیدن کامیون ها و اتومبیل هایی که دود سیاه را آروغ می زنند، معمول است. این خودروها معمولاً فاقد کنترل آلایندگی مدرن هستند. یا مبدل های کاتالیزوری آنها که اگزوز را فیلتر می کنند، حذف می شوند و برای فلزات ارزشمند خود فروخته می شوند.
کوردی عزیز از مؤسسه مطالعات محیطی و بهداشتی در دانشگاه غنا گفت که این خودروها یکی از دلایلی هستند که خیابانهای پر ترافیک آکرا جزو آلودهترین خیابانهای جهان هستند.
او گفت که به طور متوسط آلودگی هوا در آنجا 11 برابر بیشتر از آن چیزی است که سازمان بهداشت جهانی آن را ایمن تعیین کرده است.
او گفت: “آلودگی هوا در مناطق پرجمعیت که در آن تردد وسایل نقلیه زیادی مشاهده می شود، متمرکزتر می شود.” اینها همه مناطقی هستند که نشان داده اند بر اساس حسگرهای EPA که در اطراف شهر قرار داده شده، سطوح بالاتری از آلودگی دارند. وضعیت واقعاً نگران کننده است.»
در آکرا، تخمین زده می شود که 40 درصد از غلظت آلودگی هوای شهر ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه است.
کودکانی که در امتداد جاده های شلوغ و دستفروشان غیررسمی در جاده ها به سمت مدارس راه می روند، بیشتر در معرض خطر اثرات این دودهای سمی بر سلامتی هستند.
عزیز گفت که اجرای قوانین برای بررسی وضعیت ضعیف است و مردم را در معرض خطر بیماری های مزمن تنفسی قرار می دهد و همچنین به تغییرات آب و هوایی کمک می کند.
برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد هشدار داده است که جهان نمی تواند به اهداف خود تحت توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی دست یابد مگر اینکه تلاش هایی برای تنظیم تجارت خودروهای دست دوم انجام شود.
عزیز گفت: «آفریقا در حال حاضر بیشترین تأثیر تغییرات آب و هوایی را متحمل شده است. ما نمیتوانیم اجازه دهیم که این مکان به محل تخلیه خودروهای وارداتی مستعمل و خطرناک تبدیل شود.»
اما این همه ماجرا نیست. زمانی که این خودروهای فرسوده دیگر قابل حمل نیستند، در نهایت به دست دلالان ضایعاتی میرسند که آنها را برای قطعات مختلف از جمله باتریها برچیده میکنند.
آمینه یوسف در Agbogbloshie در آکرا، نزدیک به محل شکستن باتری ماشین زندگی می کند که به گفته او پسر 4 ساله اش را در معرض مسمومیت با سرب قرار داده است. او گفت که نقاط عطف رشد او به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.
او گفت: «وقتی فهمیدم او در معرض سرب قرار گرفته است، انگار دنیام خراب شد. “به عنوان یک مادر، دیدن کودکتان که هر روز با مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می کند، دلخراش است.”
غنا سعی کرد در سال 2020 ممنوعیتی را برای واردات خودروهای دست دوم با 10 سال عمر بیشتر اجرا کند. اما دولت پس از مخالفت واردکنندگان از این کار عقب نشینی کرد. مردم در حال حاضر هنگام واردات آن خودروهای قدیمی باید مالیات بیشتری بپردازند.
اما این تجارت همچنان به رونق خود ادامه می دهد زیرا خودروهای قدیمی و دست دوم وارداتی هنوز ارزان تر از مارک های خارجی مونتاژ شده در غنا مانند فولکس واگن و تویوتا هستند.
Chineyenwa Okoro Onu، مشاور پایداری محیط زیست در لاگوس، نیجریه، گفت که او نگران است که آفریقا به سرعت در حال تبدیل شدن به قبرستانی برای خودروهای آلوده کننده است.
بدترین سناریو این خواهد بود که این خودروهای دست دوم استانداردهای آلایندگی تعیین شده توسط کشور مبدا را برآورده نکنند و بنابراین اثرات زیست محیطی بدتری در آفریقا داشته باشند. ما به عنوان یک قاره سزاوار بهتری هستیم.»
او گفت، از آنجایی که مردم بیشتری برای دوستدار محیط زیست از شر گازسوز خود خلاص می شوند، احتمالاً خودروهای دست دوم بیشتری به آفریقا صادر می شود.
اما تئو آچامپونگ، اقتصاددان انرژی در دانشگاه آبردین در اسکاتلند، با این نظر مخالف است: “حتی در آفریقا، در غنا، حرکت بزرگ و رو به رشدی برای حمل و نقل الکتریکی و سایر راه حل های جابجایی پاک تر وجود دارد.”
او گفت که منابع فراوان لیتیوم غنا و پیشرفت در فناوری استخراج راه را برای تاسیسات تولید باتری هموار می کند.
آچامپونگ گفت که منابع طبیعی این قاره از جمله انرژی خورشیدی و بادی را می توان برای تامین انرژی پاک و تجدیدپذیر برای حمل و نقل عمومی موثر مورد استفاده قرار داد.
او گفت: «بنابراین، این اتوبوسها میتوانند با چیزهایی مانند هیدروژن کار کنند، یا میتوانند با باتریهای برقی کار کنند و این به افراد زیادی اجازه میدهد بدون نیاز به داشتن خودروی شخصی در اطراف حرکت کنند.»
Onu راه حل های دیگری نیز دارد. او گفت طیف وسیعی از مشوقها، مانند معافیتهای مالیاتی و یارانهها، میتواند مردم غنا را به سمت رانندگی خودروهای برقی سوق دهد.
او گفت: «برای اطمینان از اینکه کشورهای آفریقایی مانند غنا با این انتقال برای حملونقل پاکتر پیش میروند، ما باید تا حد امکان پذیرای جایگزینهای پایدار را تشویق کنیم.»